Od jelit do odporności. Jak jelita i bariera jelitowa wpływają na nasz organizm?

Od jelit do odporności. Jak jelita i bariera jelitowa wpływają na nasz organizm?

Co wspólnego ma jelito i nasza odporność? Okazuje się, że wiele. Żadna inna tkanka nie ma tak regularnego i szerokiego kontaktu z antygenami pochodzącymi ze środowiska. Znajdują się one w spożywanych pokarmach, ale również w innych substancjach dostarczanych ze środowiska do przewodu pokarmowego. Mogą to być leki, używki i różnego rodzaju zanieczyszczenia, często połykane nieświadomie. Tkanka limfatyczna jelit jest częścią ogólnoustrojowego systemu limfatycznego. 


Dzięki wzajemnemu powinowactwu systemów odpornościowych związanych ze śluzówkami, składowe układu immunologicznego aktywowane w ścianie jelit (głównie limfocyty) z łatwością przenoszą odporność do odległych nawet rejonów wyposażonych w błony śluzowe. Zapewnia to wzmocnienie odporności ogólnoustrojowej, zwłaszcza w drogach oddechowych i układzie moczopłciowym. 


Jak możemy zauważyć jelita mają bardzo wiele wspólnego z funkcjonowaniem naszego całego organizmu. Dlaczego więc tak rzadko mówi się o nich w odniesieniu do ogólnej odporności?

Mikrobiota - jaki wpływ na odporność ma flora bakteryjna jelit?

Niezwykle ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu jelit jako narządu immunologicznego odgrywają bakterie jelitowe. Skład flory bakteryjnej kształtuje się zaraz po urodzeniu. W tym okresie równie ważne jest spożywanie przez noworodka Colostrum, a następnie mleka matki. Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ w Colostrum znajdują się przeciwciała, dzięki którym dochodzi do selekcji bakterii jelitowych i wyeliminowania zbędnych i niebezpiecznych szczepów z jelit. Również laktoferyna, która jest zawarta w Colostrum odgrywa ogromną rolę. Laktoferyna z jednej strony niszczy szczepy patogenne, a z drugiej działa wspierająco w stosunku do flory fizjologicznej, wpływając pozytywnie na rozwój właściwej flory jelitowej. Już wiesz, dlaczego Colostrum często poleca się po antybiotykoterapii. 

Bariera jelitowa - jak nieszczelna bariera jelitowa wpływa na nasz organizm? 

Bariera jelitowa to jeden z najważniejszych elementów, które mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie jelit - zarówno w kontekście ich funkcji trawienno-absorpcyjnej jak i immunologicznego. 

Dlaczego bariera jelitowa jest tak ważna i na czym polega jej rola?

Zadaniem barier nabłonkowych w organizmie jest aktywne utrzymywanie polaryzacji.  Jest to zróżnicowanie środowisk po obu stronach bariery. Nabłonki (z wyjątkiem naskórka) pełnią rolę tzw. barier półprzepuszczalnych. Oznacza to, że przepuszczane zostają tylko te substancje, które mają odpowiednio małe rozmiary lub są transportowane w sposób aktywnie wspomagany. Aby wyeliminować możliwość niekontrolowanego transportu pozakomórkowego - komórki połączone są nieprzenikliwym, wielowarstowym płaszczem białkowym. 

Nabłonek jelitowy nadzoruje, jakie pokarmy zostają wchłaniane, tak aby nie przedostały się np. duże fragmenty białek. 

Co jednak się dzieje, kiedy niepożądane składniki przedostają się do organizmu?

  • Może dojść do zapalenia lub toksycznego wpływu na tkanki jelita.
  • Może to prowadzić do immunizacji przeciwko antygenom pokarmowym, a w efekcie nadwrażliwość na pewne pokarmy. 

Jeśli dochodzi do rozszczelnienia bariery jelitowej. Wpływ na to może mieć stres, używki, bardzo intensywne treningi, zła dieta - a także nasze predyspozycje genetyczne. Przykładem produktu, który wpływa na rozszczelnienie bariery jelitowej jest np. gluten (oczywiście nie u wszystkich). 

Mechanizmy, które prowadzą do rozszczelnienia bariery jelitowej to: 

  • nadmierne wydzielanie zonuliny - czynnik rozluźniający ścisłe połaczenia między komórkami nabłonków. 
  • uszkodzenie nabłonka jelitowego - toksyczne i zapalne 
  • niedokrwienie jelita - prowadzące do uszkodzenia nabłonka i spadku jego potencjału regeneracyjnego
  • dysbioza 

Uszczelnienie bariery jelitowej - jak sprawić, by nasze jelita dobrze funkcjonowały?

Przywrócić szczelność bariery jelitową możemy na kilka sposobów. Jednym z najbardziej logicznych jest wyeliminowanie tego produktu, który sprawia, że dochodzi do rozszczelnienia np. glutenu. Chodzi tutaj oczywiście o przypadki, w których gluten faktycznie ma na to wpływ np. w przypadku nadreaktywności jelit na gluten. Stosowanie probiotyków również się sprawdzi, ale tylko wtedy, gdy do rozszczelnienia bariery jelitowej dochodzi na skutek rozwoju dysbiozy jelitowej. Kolejnym sposobem na rozszczelnioną barierę jelitową jest leczenie AT-1001 - odnosi się to jednak tylko do przypadków, w których przyczyną rozszczelnienia bariery jelitowej jest podwyższone uwalnianie zonuliny (ma to miejsce np. w celiakii).

Czym się różni Colostrum od powyższych sposobów? Chroni jelita wszechstronnie i skutecznie. Colostrum może przywrócić i wesprzeć właściwy stan i funkcje bariery jelitowej:

  • redukuje poziom fizjologicznego regulatora przepuszczalności bariery jelitowej czyli zonulony,
  • hamuje zapalenie, dzięki czemu przerywa proces uszkadzający śluzówkę, 
  • przyczynia się do regenerowania nabłonka jelitowego i błony śluzowej,
  • stymuluje wzrost i odbudowuje właściwą florę jelitową.

Przeprowadzono badania na sportowcach, ponieważ to właśnie w tej grupie zauważono nadmierną przepuszczalność bariery jelitowej. Okazało się, że suplementacja Colostrum przed treningami przynosi pożądany efekt i pozwoliło zachować prawidłową szczelność bariery jelitowej. 

To co wyróżnia substancję jaką jest Colostrum, to przede wszystkim jego wszechstronność. Siara z jednej strony działa wspierająco w stosunku do flory bakteryjnej, a z drugiej uszczelnia barierę jelitową. Wsparcie mikrobioty i uszczelnianie bariery jelitowej będzie miało z kolei wpływ na nasz cały organizm. Dlatego tak często mówi się o tym jak ważnym organem są jelita. Pamiętajmy, że jeśli nie zadbamy o nasze jelita, mogą zacząć pojawiać się infekcje, z którymi ciężko się walczy. Odporność w wielu przypadkach idzie z jelit - dlatego zwłaszcza w okresie zimowym - stawiajmy na wzmacnianie. 

 

 

Jakie Colostrum wybrać? 

Wybierając Colostrum bovinum dostępne na rynku musimy zwrócić uwagę na kilka bardzo ważnych czynników:

-Czy Colostrum jest pobierane w ciągu kilku pierwszych godzin? Colostrum, które jest pobierane zbyt późno nie będzie mieć dobroczynnych właściwości. 

-Czy Colostrum jest poddawane obróbce, która nie wpłynie na właściwości produktu. W Genactiv poddajemy Colostrum procesowi liofilizacji, dzięki czemu zachowujemy właściwości świeżej substancji. 

-Czy Colostrum jest pobierane etycznie. Warto poszukać informacji, czy Colostrum pobierane jest tylko z nadmiaru substancji. 

Colostrum Genactiv dostępne jest w wielu formach podania i smakach. Tak, aby móc dostosować produkt zarówno dla dzieci, dorosłych jak i osób starszych. Colostrum Junior Genactiv i Colostrum z maliną Genactiv to uwielbiane przez dzieci produkty w postaci zawiesiny i tabletek do ssania. Z kolei dorosłym najczęściej przypadają do gustu kapsułki z Colostrum i Colostrum w proszku.  

Bibliografia:

  1. Fasano A: Zonulin, regulation of tight junctions, and autoimmune diseases. Ann N Y Acad Sci. 2012;1258(1):25–33.
  2. Kelly CP1, Green PH, Murray JA i wsp.: Larazotide acetate in patients with coeliac disease undergoing a gluten challenge: a randomised placebo-controlled study. Aliment Pharmacol Ther. 2013;37(2):252-62.
  3. Lamprecht M, Bogner S, Schippinger G i wsp.: Probiotic supplementation affects markers of intestinal barrier, oxidation, and inflammation in trained men; a randomized, double-blinded, placebo-controlled trial. J Int Soc Sports Nutr. 2012;9(1):45-49.
  4. Wang B, Wu Z, Ji Y i wsp.: L-Glutamine Enhances Tight Junction Integrity by Activating CaMK Kinase 2-AMP-Activated Protein Kinase Signaling in Intestinal Porcine Epithelial Cells. J Nutr. 2016;146(3):501-8.
  5. Cairangzhuoma Y.M., Muranishi H., Inagaki M., Uchida K., Yamashita K., Saito S., Yabe T., Kanamaru Y. Skimmed, sterilized, and concentrated bovine late colostrum promotes both prevention and recovery from intestinal tissue damage in mice. J. Dairy Sci. 2013;96:1347–1355.
  6. Marchbank T., Davison G., Oakes J.R., Ghatei M.A., Patterson M., Moyer M.P., Playford R.J. The nutriceutical bovine colostrum truncates the increase in gut permeability caused by heavy exercise in athletes. Am. J. Physiol.-Gastr. Liver Physiol. 2011;300:477–484.
  7. Hałasa M, Maciejewska D, Baśkiewicz-Hałasa Mi wsp.: Oral Supplementation with Bovine Colostrum Decreases Intestinal Permeability and Stool Concentrations of Zonulin in Athletes. Nutrients. 2017;9(4). doi: 10.3390/nu9040370.
  8. Dr. hab. n. med. Maciej Hałasa, Colostrum. Naturalny regulator układu immunologicznego, PUM, 2020.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką plików cookies. Więcej informacji Preferencje plików cookie.

Koszyk
DO DARMOWEJ DOSTAWY ZOSTAŁO:
GRATULACJE MASZ DARMOWĄ DOSTAWĘ
Z wliczonym podatkiem. Koszt wysyłki obliczony przy kasie.
Formy płatności:
  • Apple Pay
  • Mastercard
  • PayPal
  • Visa
  • Przelewy24
  • blik
  • Visa
  • Mastercard
  • płatność za pobraniem
Formy dostawy:
  • DHL
  • InPost

Koszyk
Twój koszyk

Twój koszyk jest obecnie pusty.

Kontynuuj zakupy