Jak zadbać o witalność organizmu w starszym wieku?

Kilka słów o colostrum bovinum.

Substancja ta jest nazywana inaczej młodziwem lub siarą. Zapewne z jednym z tych trzech określeń na pewno się Państwo spotkaliście. Do jej produkcji dochodzi w gruczołach mlecznych ssaków jeszcze przed narodzinami potomstwa. Siara jest wytwarzana do kilkudziesięciu godzin po porodzie. Składniki bioaktywne znajdujące się w colostrum kobiecym są podobne do tych wytwarzanych przez krowy, dlatego siara bydlęca, czyli colostrum bovinum, doskonale sprawdza się jako suplement działający wszechstronnie na organizm ludzki. Colostrum zawiera czynniki immunomodulujące i zwalczające bakterie, grzyby oraz wirusy. U osób starszych jest to bardzo ważne, ponieważ ich naturalna odporność ulega obniżeniu. Ze względu na ogromną różnorodność substancji bioaktywnych siara wspomaga siły witalne i sprzyja zwiększeniu aktywności psychofizycznej. Colostrum będąc źródłem wielu biologicznie aktywnych substancji wpływa korzystnie na wiele składowych funkcjonowania układu immunologicznego:

  • pomaga w jego dojrzewaniu i odbudowywaniu,
  • hamuje przyleganie bakterii do tkanek,
  • wspomaga komórki żerne do niszczenia patogenów,
  • wspiera szpik kostny w produkcji białek odpornościowych,
  • ochrania florę fizjologiczną jelit- przywraca właściwą funkcję bariery jelitowej

Planuj z colostrum kilka ruchów do przodu!

Składniki colostrum bovinum odgrywają rolę w łagodzeniu depresji, demencji czy spadku funkcji poznawczych związanych z wiekiem. Znaczenie mają proste polipeptydy, zwane również kolostryniną, zawarte w colostrum. Zwiększają one obronę przed stresem oksydacyjnym, zapobiegają agregacji beta-amyloidu i zmniejszają ekspresję chemokin i cytokin zapalnych. W ten sposób procesy zapalne poprzedzające choroby Alzheimera, zmniejszają się. Sama choroba Alzheimera to choroba zwyrodnienia układu nerwowego, która prowadzi do otępienia. Cierpią na nią głównie osoby po 65. roku życia, dlatego objawy choroby Alzheimera często są związane z obniżoną sprawnością umysłową mającą związek z wiekiem. Choroba ta została określona jako przedstarczy zanik mózgu. Proces choroby powoduje uszkodzenia w korze mózgowej, co w konsekwencji prowadzi do kłopotów z mową, pamięcią czy myśleniem. Ostatecznie dochodzi do zaniku mózgu, co widoczne jest podczas rezonansu magnetycznego czy tomografii komputerowej.

Produkty z colostrum zawierają kolostryninę, która stanowi mieszankę około 32 niskocząsteczkowych peptydów. Jest to kompleks białek występujących właśnie w siarze bydlęcej. Badania przeprowadzone u osób chorujących na Alzheimera, którym podano kolostryninę pokazały, iż u prawie połowy uczestników doszło do poprawy lub ustabilizowania się choroby. Inne testy udowodniły, iż substancja wpływa na wydłużenie życia komórek, obniża ilość wolnych rodników w organizmie oraz wydłuża pamięć długoterminową.

W obecnych czasach jesteśmy świadkami szybkiego starzenia się społeczeństwa. Co za tym idzie, zwiększa się odsetek osób zmagających się z chorobą Alzheimera. Wszystko to sprawia, iż coraz bardziej poszukuje się rozwiązań mających na celu opóźnienie rozwoju schorzenia. Na ten moment nie są znane skuteczne metody leczenia. Możliwe jest wyłącznie ograniczanie i opóźnianie objawów. Naukowcy prowadzący badania nad kolostryniną zakładają, iż jej skuteczne działanie wynika ze zdolności hamowania nadmiernego wytwarzania tlenku azotu.

Pamiętajmy, aby ćwiczyć jeden z ważniejszych narządów, jakim jest nasz mózg.

Warto nieustannie rozwiązywać zagadki, krzyżówki, czytać, rozwijać zainteresowania, pasje. Trening mózgu podczas starzenia się może bez wątpienia pomóc w utrzymaniu błyskotliwości. Podobno tego typu trening zmniejsza ryzyko występowania łagodnego zaburzenia poznawczego - stadium pomiędzy stanem pełnego zdrowia, a demencją – nawet wśród osób w wieku 70 lat lub starszych, którzy regularnie korzystali z komputerów, zajmowali się sztuką, uczestniczyli w spotkaniach towarzyskich i grali w gry. Stosowanie się do tych zasad pozwoli utrzymać umysł w dobrej kondycji oraz uchronić nasz najważniejszy organ przed uszkodzeniami.

Koncepcja nazwana ,,hipotezą rezerwy poznawczej” głosi, że osoby, które osiągnęły większą zdolność myślenia, uczenia się i zapamiętywania, mogą w rzeczywistości opóźnić symptomy choroby Alzheimera, pomimo postępującej akumulacji beta-amyloidowych złogów w ośrodkowym układzie nerwowym.

Hipoteza ta została przetestowana przez naukowców z Washington University School w St. Lous w latach 2003-2008. Badanie obejmowało 198 osób ze średnią wieku 67 lat. Naukowcy porównali 161 mężczyzn i kobiet normalnie funkcjonujących z 37 pacjentami, których zachowanie i przeszłość medyczna doprowadziły do zdiagnozowania choroby Alzheimera. Wszyscy pacjenci poddani byli badaniom w celu określenia stopnia odkładania się blaszek starczych w mózgu. Im większa ilość złogów w mózgu, tym większe prawdopodobieństwo wykrycia choroby Alzheimera. Badacze nie stwierdzili żadnych objawów demencji u osób, u których blaszki amyloidowe nie były obecne w mózgu. Zaobserwowano, iż jeżeli blaszki starcze znajdowały się w mózgu, to nasilenie objawów było odwrotnie proporcjonalne do przebytych lat edukacji badanego pacjenta. Badanie to zostało opublikowane w listopadzie 2008 roku w czasopiśmie Archives of Neurology.

 



Jaką dietę stosować, aby dostarczyć witaminy do organizmu?

Bardzo istotne jest prawidłowe odżywianie, dieta powinna być bogata w składniki mineralne, takie jak cynk, magnez czy żelazo. Zadbanie o ich obecność na talerzu pozwala na podtrzymanie sprawności umysłowej i fizycznej, cieszenie się dobrym wzrokiem (w czym bardzo istotna jest rola luteiny) i zdrowymi kośćmi, na które wpływa spożywanie odpowiednich ilości wapnia. Zwłaszcza po chorobie trzeba zwrócić uwagę na jadłospis. W trakcie infekcji spożytkowane zostaje białko, a jego braki w osłabionym ciele należy jak najszybciej uzupełnić. Osobom starszym poleca się w szczególności lekkostrawne źródła protein, takie jak białe mięsa, ryby, owoce morza, produkty mleczne lub jajka. Morskie ryby warto spożywać też ze względu na zawartość w nich niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega – 3 i omega – 6. Ich źródłami są oleje tłoczone na zimno i ziarna. Pamięć o ich spożywaniu przez osoby starsze jest szczególnie ważna, ponieważ organizm sam nie jest w stanie tych kwasów syntetyzować, a stanowią one bardzo istotny element w kontekście budowania odporności.

W przypadku diety dotyczącej chorób jelit możemy się pożegnać z produktami takimi jak: rośliny strączkowe, groch, fasola, kapustne, brukselka i kapusta i niektóre wzdymające owoce, czyli jabłka, gruszki. Wszelkie słodycze, napoje gazowane, skoncentrowane soki owocowe nie wpływają niestety pozytywnie na jelita. Wyeliminować należy tłuste mięsa, podroby, mięsa wędzone i wysoko przetworzone. Należą do nich gęś, baranina, tłusta wieprzowina, pasztety, kiełbasy oraztłusty nabiał, czyli sery żółte, topione, serki do smarowania. Smażenie potraw i używanie dużych ilości tłuszczu oraz stosowanie ostrych przypraw wpływają negatywnie na zdrowie jelit.

O jelita warto dbać!

Dobrym rozwiązaniem podczas dbania o jelita są oprócz odpowiedniej diety, suplementy z colostrum. Czyli w pełni naturalne produkty. Colostrum, czyli siara to niezwykle bogata w składniki odżywcze, regulacyjne i odpornościowe wydzielina gruczołów ssaków powstająca podczas pierwszych kilku dni po porodzie. Łatwo dostępne colostrum bydlęce od tysięcy lat było wykorzystywane w medycynie ludowej, a obecnie jest coraz bardziej doceniane także przez medycynę akademicką w dolegliwościach związanych z żołądkiem czy chorobami dotyczącymi jelit. Odpowiednia dieta, suplementacja, czas spożywania posiłków i forma ich przyrządzania - wszystko to ma znaczenie, jeśli chodzi o ten narząd, a co za tym idzie również nasz tryb życia i komfort psychiczny. Szczególną rolę odgrywa sposób, w jaki radzimy sobie z napięciem w sytuacjach ekstremalnych, stresujących oraz to, jak mocno nasza psychika dane napięcie filtruje-ponieważ, nasze samopoczucie ma wpływ również na nasze jelita tzw. oś mózgowo - jelitową. Za odczuwanie emocji odpowiadają konkretne obszary w mózgu, które należą do tzw. układu limbicznego. Składa się on z elementów należących do mózgowia. Układ limbiczny jest częścią układu motywacyjnego, którego działanie opiera się na szlaku wychwytu neuroprzekaźnika serotoniny. Pobudzenie neuronów dopaminowych zaangażowanych w odczuwanie przyjemności powoduje, że nasz nastrój ulega polepszeniu.

Szacuje się, że w przewodzie pokarmowym znajduje się ogromna większość (ok. 95%) serotoniny obecnej w organizmie człowieka. Jest to jeden z głównych powodów, dla których zdrowe jelita mogą być naprawdę ważne dla utrzymania dobrego samopoczucia. Serotonina jest neuroprzekaźnikiem, co oznacza, że ​​pomaga mózgowi przekazywać informacje z jednej części mózgu do innych jego części. Czasami nazywa się ją „hormonem szczęścia”, ponieważ przyczynia się do uczucia szczęścia i pozytywnego nastroju. Jej brak może doprowadzić do depresji, bezsenności i innych problemów psychicznych. Serotonina powstaje w wyniku rozkładu tryptofanu, aminokwasu egzogennego, czyli takiego, który musi być dostarczony z pożywieniem. Dobrymi źródłami tryptofanu są produkty bogate w białko, jak chude mięsa, ryby, żółty i biały ser, mleko, produkty sojowe, nasiona roślin strączkowych, pestki dyni, jajka.



„W zdrowym ciele, zdrowy duch”!

Nie możemy na koniec tego artykułu, nie wspomnieć o istotnej roli wysiłku fizycznego na budowanie odporności wśród seniorów. Istnieje bowiem wiele form aktywności ruchowej dostępnych dla seniorów. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje, aby osoby starsze podejmowały aktywność fizyczną na umiarkowanym poziomie przez co najmniej 30 minut, co najmniej 5 dni w tygodniu. Umiarkowana intensywność wysiłku fizycznego w prostej definicji Światowej Organizacji Zdrowia to taka, w trakcie której jest się w stanie rozmawiać, lecz nie można śpiewać. Aktywność powinna zawierać następujące ćwiczenia:

  • wytrzymałościowe – czyli poprawiające wydolność tlenową, np. spacer, marsz, taniec, pływanie, jazda na rowerze,
  • siłowe (oporowe) – czyli wzmacniające siłę mięśni, np. z wykorzystaniem przyrządów, taśm czy ciężarków. Przykładami ćwiczeń wzmacniających są także np. wchodzenie po schodach czy praca w ogórku,
  • rozciągające (tzw. stretching),
  • równoważne i koordynacyjne – szczególnie ważne dla seniorów, ponieważ pomagają zmniejszyć ryzyko upadków.

Kilka rad dla seniora:

Po pierwsze: dbaj o swoją wagę, nie dopuszczaj do nadmiernego gromadzenia tłuszczu, który produkuje cytokiny zapalne niszczące każdy narząd w organizmie, w tym mózg.

Po drugie: wyeliminuj cukier ze swojej diety! Cukier jest największym wrogiem dla naszego mózgu-szkodzi pamięci długo i krótkotrwałej oraz zwiększa ryzyko zachorowania na udar mózgu.

Po trzecie: ćwicz codziennie-uprawianie sportu, który lubisz poprawia skuteczność wszystkich neuroprzekaźników i zwiększa liczbę szarych komórek.

Po czwarte: dużo śpij-ma to ogromne znaczenie dla pamięci oraz efektywnego funkcjonowania mózgu. Zbyt krótki sen upośledza jego funkcjonowanie i ma wpływ na zapamiętywanie oraz koncentrację.

Po piąte: ogranicz do minimum spożywanie alkoholu, zabija on bowiem komórki mózgowe.

Po szóste: dbaj o różnorodność diety, tak by dostarczyć organizmowi niezbędnych substancji do prawidłowego funkcjonowania. A wtedy kiedy to konieczne wspomagaj się suplementacją.

Po siódme: jedz zdrowe tłuszcze-jedzenie pokarmów bogatych w kwasy tłuszczowe omega 3 jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu. 



Dlaczego warto stosować preparaty siarą bydlęcą i mlekiem klaczy?

Do pewnego stopnia podobne do colostrum właściwości ma również mleko klaczy, które jest ponadto silnym antyutleniaczem i produktem hypoalergicznym. Ponadto mleko kobyle zawiera również wiele cennych składników odżywczych takich jak: witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, wielonienasycone kwasy tłuszczowe - linolenowy i linolowy oraz wspomniany już lizozym charakteryzujący się działaniem antybakteryjnym i przeciwwirusowym. Jego unikalność w porównaniu z mlekiem krowim czy kozim polega więc na o wiele lepszej tolerancji przez ludzki organizm. Podobnie jak mleko kobiece, mleko klaczy należy do tzw. typu albuminowego. Mleka kozie i krowie zaliczają się do typu kazeinowego, a to właśnie kazeina jest jednym z najczęściej uczulających składników.

Preparaty zawierające colostrum i mleko klaczy mają bardzo silne działanie na układ odpornościowy, zarówno poprzez regulację działania jelita – najważniejszego narządu odpowiedzialnego za odporność ogólnoustrojową człowieka, jak i poprzez bezpośrednie wspieranie innych elementów układu immunologicznego. Jak wykazują badania, suplementacja tymi preparatami może zapewnić kilkakrotnie lepszą ochronę przed sezonowymi infekcjami dróg oddechowych niż szczepionki przeciw grypie. Ponadto w razie rozwijającej się infekcji podanie colostrum, szczególnie osobie, która przeszła wstępną suplementację przed sezonem infekcyjnym (jesień/zima), pozwala na szybkie wyzdrowienie.

  • Colostrum. Naturalny regulator układu immunologicznego. Maciej Hałasa. Producent Wydawnictwo Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.
  • Grzymisławski M., Linke K.: Żywienie w wybranych chorobach przewodu pokarmowego. W: Żywienie Człowieka Zdrowego i Chorego. Hasik J., Gawęcki J. (red.), PWN, Warszawa,2005, 187-196.
  • Jak wzmocnić odporność. Dieta, styl życia, umysł, suplementy. Iwona Wierzbicka. Wydawnictwo Zwierciadło

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką plików cookies. Więcej informacji Preferencje plików cookie.

Koszyk
DARMOWA DOSTAWA Z OKAZJI BLACK FRIDAY
DARMOWA DOSTAWA Z OKAZJI BLACK FRIDAY
Z wliczonym podatkiem. Koszt wysyłki obliczony przy kasie.
Formy płatności:
  • Apple Pay
  • Mastercard
  • PayPal
  • Visa
  • płatność za pobraniem
  • Apple Pay
  • PayPal
  • Przelewy24
  • blik
  • Visa
  • Mastercard
Formy dostawy:
  • DHL
  • InPost

Koszyk
Twój koszyk

Twój koszyk jest obecnie pusty.

Kontynuuj zakupy