🚚 Wysyłka w 24 H. Darmowa dostawa od 300 zł. 🚚 Wysyłka w 24 H. Darmowa dostawa od 300 zł.
Sortuj : Filtry :

Tauryna - działanie, właściwości, dawkowanie, cena

Tauryna jest znana w środowisku sportowców ze względu na swoje właściwości anaboliczne i antykataboliczne. To ważny aminokwas, który wspiera regenerację mięśni po aktywności fizycznej i usprawnia metabolizm tłuszczów. Z tych powodów znajdziemy ją w wielu suplementach diety, które wspierają budowanie sylwetki czy spalanie tłuszczu. Co to jest tauryna i co jeszcze warto o niej wiedzieć?

Tauryna – co to?

Tauryna (określana również jako kwas 2-aminoetanosulfonowy) znajduje się w każdej tkance zwierzęcej. To organiczny związek chemiczny należący do grupy aminokwasów biogennych, który uczestniczy w metabolizmie tłuszczów. Liczne badania naukowe potwierdzają jego dobroczynny wpływ na organizm.

Właściwości tauryny zostały odkryte dopiero w latach 70. XX wieku, mimo że po raz pierwszy została wyizolowana z żółci bydlęcej już w 1827 roku przez Friedricha Tiedemanna i Leopolda Gmelina. Właśnie stąd wzięła się jej nazwa, która pochodzi od nazwy gatunkowej byka Bos taurus.

Dziś wiemy, że działanie tauryny polega na hamowaniu procesów katabolicznych w mięśniach. Oprócz tego aminokwas ten wykazuje właściwości anaboliczne. W rezultacie stał się składnikiem licznych suplementów diety dla sportowców.

Czy tauryna jest szkodliwa?

Działanie tauryny na organizm jest dość dobrze udokumentowane. Można znaleźć doniesienia, że składnik ten przyczynił się do zgonów atletów, którzy ją stosowali jego suplementację. Jednak owe zgony są łączone również ze stosowaniem przez sportowców zbyt dużej ilości napojów energetycznych. Poza tauryną, w ich składzie znajdowała się również kofeina. Uważa się, że to właśnie nadmiar kofeiny stanowił najbardziej prawdopodobną przyczynę niewydolności organizmu, która doprowadziła do zgonu atletów.

Tauryna - charakterystyka

Tauryna jest aminokwasem występującym naturalnie w tkankach zwierzęcych. Ze względu na swoją budowę chemiczną nie ma zdolności tworzenia wiązań peptydowych. W rezultacie nie stanowi budulca białek i jest aminokwasem niebiałkowym.

Można znaleźć ją w organizmie człowieka. W największych ilościach występuje w sercu, mózgu i mięśniach, a najmniejszych - w wątrobie, krwi, jelicie cienkim, nadnerczach, płucach i siatkówce oka.

Szacuje się, że tauryna stanowi około 0,1% masy ciała. Jej zawartość w organizmie jest warunkowana przez zdolność komórek do syntezy tego aminokwasu. Mimo to najczęściej jej ilość będzie niewystarczająca, aby zaspokoić standardowe zapotrzebowanie. Sprawia to, że deficyty tauryny są pokrywane z zewnętrznych źródeł takich jak żywność czy suplementy diety.

Tauryna – działanie

Działanie tauryny opiera się przede wszystkim na jej właściwościach anabolicznych (antykatabolicznych). Uczestniczy ona w niektórych procesach fizjologicznych, umożliwiając m.in. regenerację tkanki mięśniowej uszkodzonej podczas wysiłku fizycznego. Dzięki taurynie tkanki mogą samoistnie produkować białka niezbędne do odbudowy mięśni. Jednocześnie nie wykorzystują w tym procesie aminokwasów pochodzących z rozbitych białek mięśniowych.

W rezultacie tauryna działa hamująco na procesy katabolizmu. Umożliwia tym samym szybszą, efektywniejszą regenerację potreningową. Oprócz tego aminokwas ten usprawnia transport kreatyny, która chroni komórki mięśni przed wpływem stresu oksydacyjnego. Rezultatem tych wszystkich właściwości tauryny jest łatwiejsza regeneracja i przyrost tkanki mięśniowej.

Tauryna – właściwości

Tauryna posiada wiele dobroczynnych właściwości, które potwierdzają liczne badania naukowe. Jej suplementacja będzie szczególnie korzystna dla osób uprawiających sport i wykonujących ciężką pracę fizyczną. Najważniejsze właściwości tauryny to:

  • Działanie anaboliczne - uczestnictwo w transporcie kreatyny, która stanowi białko budulcowe umożliwiające szybką regenerację mięśni i przyrost masy mięśniowej; stymulacja trzustki do produkcji insuliny będącej jednym z naturalnych hormonów anabolicznych;
  • Działanie antykataboliczne - tauryna magazynuje i transportuje azot, który jest potrzebny do odbudowy uszkodzonych tkanek. W rezultacie tkanki samodzielnie się rekonstruują i nie muszą pobierać niezbędnych aminokwasów z rozbitych białek mięśniowych. Efektem jest powstrzymywanie procesów katabolicznych przez taurynę.

Oprócz tego tauryna:

  • przyczynia się do podniesienia poziomu energii,
  • wykazuje właściwości ochronne w stosunku do wątroby,
  • ma pozytywny wpływ na metabolizm tłuszczu,
  • wspomaga utratę tkanki tłuszczowej,
  • pobudza produkcję insuliny przez trzustkę,
  • usprawnia pracę mięśnia sercowego (zwiększa siłę skurczu),
  • wpływa na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi,
  • wspiera funkcje widzenia,
  • zapobiega rozwojowi cukrzycy,
  • reguluje stężenie elektrolitów.

Tauryna – suplementacja

Co daje tauryna w formie suplementu diety? Przede wszystkim zwiększa efektywność treningów. Chociaż nie ma ona bezpośredniego wpływu na przyrost masy mięśniowej, to ułatwia osiągnięcie konkretnych celów treningowych. Suplementacja tauryny usprawnia magazynowanie i transport azotu - substancji potrzebnej do odbudowywania tkanek, które zostały uszkodzone w trakcie treningu.

Ponadto suplementacja tauryny może być stosowana w celu leczenia otyłości. Jest to możliwe ze względu na jej dwie ważne właściwości: stabilizacji poziomu cukru oraz zapobieganiu gromadzeniu się tkanki tłuszczowej. Wysokokaloryczna dieta powoduje niestabilny poziom cukru we krwi, czego wynikiem są wyrzuty insuliny, skoki poziomu cukru i nadmierne odkładanie tkanki tłuszczowej. Odpowiednia suplementacja tauryny może wspierać organizm w zahamowaniu tych procesów.

Przy wyborze suplementu warto zwrócić uwagę całościowy skład danego produktu. Często znajdziemy ją bowiem np. w napojach energetycznych zawierających niepożądane składniki takie jak zbyt duża ilość kofeiny czy cukru.

Z czego jest tauryna zawarta w suplementach diety dla sportowców i napojach energetycznych? Zazwyczaj będzie to substancja pochodzenia syntetycznego. Oczywiście istnieją również preparaty zawierające naturalną formę tego aminokwasu, np. pochodzącą z colostrum, które stanowi pierwszy, wartościowy pokarm ssaków.

Podsumowując, do możliwych zastosowań tauryny w suplementach diety zaliczają się:

  • przyspieszenie regeneracji po treningu
  • nasilenie procesów anabolicznych
  • ochrona przed katabolizmem mięśniowym w przerwach od treningów
  • wzmocnienie skurczu mięśnia sercowego
  • poprawa metabolizmu
  • detoks organizmu
  • rozluźnienie mięśni
  • lepsze funkcje poznawcze
  • zwiększenie poziomu energii
  • stabilizacja błony komórkowej
  • zapewnienie odpowiedniego poziomu potasu i magnezu
  • szybsza utrata tkanki tłuszczowej
  • regulacja stężenia elektrolitów w organizmie

Suplementację powinny rozważyć osoby na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej, chorujące na cukrzycę, bardzo aktywne i uprawiające sport, ludzie w podeszłym wieku oraz cierpiące na nadmierne wypadanie włosów.

Tauryna – przeciwwskazania

Z samodzielnej, niekontrolowanej przez lekarza suplementacji tauryny powinny zrezygnować kobiety w ciąży oraz karmiące piersią, osoby zażywające leki psychotropowe, uczulone na białka pokarmowe, a także chorujące na chorobę przewlekłą dwubiegunową.

Tauryna – skutki uboczne

Nie zostały udokumentowane żadne poważniejsze, niepożądane efekty działania tauryny. Skutki uboczne wynikają zazwyczaj z faktu, że dana osoba nie przestrzegała zalecanej dawki suplementu podanej przez producenta. Mimo wszystko jest to substancja stosunkowo bezpieczna i dobrze tolerowana przez ludzki organizm.

Tauryna spożyta w nadmiarze nie powoduje poważnych problemów zdrowotnych. Jednak może przyczynić się do wystąpienia dolegliwości ze strony układu pokarmowego (głównie biegunki, wymiotów, a w rezultacie do odwodnienia).

Tauryna – naturalne źródła

Wiele osób rozważających suplementację tego składnika, zastanawia się, gdzie występuje tauryna. Jej główne źródła w pożywieniu to przede wszystkim:

  • mięso indyka
  • skorupiaki
  • ryby
  • owoce morza
  • mleko krowie
  • mleko kozie
  • wodorosty morskie
  • soczewica
  • groch
  • ciecierzyca
  • gryka
  • owoce opuncji figowej
  • wątroba wołowa, drobiowa lub wieprzowa

Tauryna to również jeden z aminokwasów wchodzących w skład colostrum bovinum (siary). Duża liczba bioaktywnych składników zawartych w siarze nie występuje w tak wysokiej koncentracji w żadnym innym produkcie pochodzenia naturalnego. Warunkiem zachowania tych właściwości jest starannie opracowana procedura pozyskiwania i liofilizacji surowca. Dzięki temu colostrum zachowuje swoje naturalne właściwości i jest bogate m.in. w cenne witaminy, minerały oraz aminokwasy.

Tauryna - dawkowanie

Najczęściej zalecana dobowa dawka tauryny wynosi od 500 do 2000 mg, a maksymalna dawka dobowa to 3000 mg. Zaleca się, aby suplementy diety z tauryną zażywać między posiłkami.

Oczywiście dawkowanie tej substancji zależy od zaleceń producenta konkretnego suplementu diety z tauryną. Dlatego zawsze należy przeczytać ulotkę produktu, który zamierzamy stosować. Warto pamiętać, że tego typu preparaty mogą mieć różnorodny skład. Wszystko zależy od ich formy i przeznaczenia. W ulotce znajdziemy wiele przydatnych informacji.

Koszyk
Do darmowej dostawy zostało Tobie
GRATULACJE MASZ DARMOWĄ DOSTAWĘ
Z wliczonym podatkiem. Koszt wysyłki obliczony przy kasie.
Formy płatności:
  • Apple Pay
  • Mastercard
  • PayPal
  • Visa
  • Przelewy24
  • blik
  • Visa
  • Mastercard
  • płatność za pobraniem
Formy dostawy:
  • DHL
  • InPost

Koszyk
Twój koszyk

Twój koszyk jest obecnie pusty.

Kontynuuj zakupy