🚚 Wysyłka w 24 H. Darmowa dostawa od 300 zł. 🚚 Wysyłka w 24 H. Darmowa dostawa od 300 zł.
Sortuj : Filtry :

L-Tryptofan i Tryptofan - właściwości, niedobór, dawkowanie

Tryptofan (l-tryptofan) to jeden z najważniejszych aminokwasów w organizmie człowieka. Reguluje dobry nastrój i cykl dobowy, jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Stanowi prekursor serotoniny (hormonu szczęścia) oraz melatoniny, która odpowiada za fizjologiczny sen. Musimy dostarczać go organizmowi wraz z dietą, ponieważ należy do grupy aminokwasów egzogennych. Co jeszcze warto o nim wiedzieć?

Tryptofan – co to jest?

Tryptofan zalicza się do grupy aminokwasów egzogennych - czyli takich, których nasz organizm nie potrafi wytworzyć samodzielnie. Musimy dostarczać go wraz z pożywieniem, z którego jest bardzo dobrze przyswajany.

L-tryptofan to aminokwas niezbędny do wzrostu i pełniący funkcję prekursora licznych związków bioaktywnych, w tym serotoniny, melatoniny, witaminy B6 czy tryptaminy.

  • L-tryptofan to aktywna forma tryptofanu, będąca cząsteczką o konfiguracji L.

Tryptofan - źródła

Tryptofan występuje w produktach bogatych w białko, a także w formie suplementów diety. Zazwyczaj wchodzi w skład preparatów wieloskładnikowych, jak np. w colostrum Genactiv, gdzie jest jednym z ponad 200 składników bioaktywnych. Poza tym L-tryptofan jest często łączony z witaminą B6 i melatoniną. Zazwyczaj znajdziemy go w suplementach dla sportowców i osób aktywnych fizycznie, w preparatach poprawiających nastrój i korzystnie wpływających na układ nerwowy, a także ułatwiających zasypianie i regulujących rytm dobowy.

Dzienne zapotrzebowanie na tryptofan

Szacuje się, że dorosła osoba powinna spożywać około 3,5-6 mg tryptofanu na każdy kilogram ciała. Przyswaja się z pokarmu, a jego codziennego podaż w diecie jest bardzo ważna dla utrzymania dobrego samopoczucia. Niedobory l-tryptofanu mogą skutkować obniżeniem nastroju, a nawet epizodami depresyjnymi.

Tryptofan – działanie

Działanie l-tryptofanu w organizmie polega na utrzymywaniu:

  • prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego
  • funkcji immunologicznych
  • homeostazy jelitowej
  • dobrego nastroju i odporności na stres
  • prawidłowego cyklu dobowego
  • odpowiedniego apetytu, trawienia, snu, procesów pamięciowych, odczuwania bólu.

Istotnym produktem ubocznym biochemicznych tryptofanu jest 5-hydroksytryptofan, który odpowiada za dobre samopoczucie i poczucie bezpieczeństwa. Aktywuje on jeden z głównych hormonów wpływających na nasz nastrój czyli serotoninę. Hormon ten odpowiada m.in. za odczuwanie spełnienia, zadowolenia czy przyjemności np. podczas jedzenia. Dlatego suplementacja tryptofanu może pomagać w kontrolowaniu apetytu.

Poza tym serotonina ma ogromny wpływ na stany nastroju i jakość snu. W efekcie tryptofan jest częstym składnikiem terapii bezsenności, zaburzeń nastroju, czy depresji. W połączeniu z niektórymi składnikami może też wspierać leczenie migren, bólów głowy, zaburzeń apetytu i łagodzić skutki menopauzy.

Tryptofan - wpływ na sen

Inne cenne właściwości L-tryptofanu wynikają z tego, że jest on prekursorem melatoniny - hormonu regulującego fizjologiczny sen. Produkcja melatoniny w organizmie jest niezbędna do utrzymania prawidłowego rytmu dobowego, snu i czuwania. Niedobór tego hormonu powoduje m.in. bezsenność, częste wybudzanie, obniżenie jakości snu i skrócenie jego długości. Dlatego tryptofan może być pomocny w regulacji snu i zwalczaniu bezsenności.

Tryptofan - wpływ na samopoczucie

Jak wspomniano wyżej, l-tryptofan odpowiada również za nasz dobry nastrój. Bierze udział w syntezie serotoniny (hormonu szczęścia), która reguluje wiele funkcji w organizmie człowieka. Serotonina wpływa na ogólne samopoczucie, a także uczestniczy w procesach uczenia się. Ponadto odpowiada za funkcjonowanie układu pokarmowego (w tym jelit) i odczuwanie głodu.

Właściwa podaż tryptofanu w diecie może zmniejszać ryzyko wystąpienia zaburzeń nastroju. Składnik ten ogranicza negatywny wpływ stresu na organizm, zwiększając odporność na czynniki stresogenne i działając relaksująco. Oprócz tego może być pomocny w leczeniu zespołu jelita drażliwego.

Tryptofan – niedobór

Niedobór tryptofanu skutkuje obniżeniem nastroju, a w skrajnych przypadkach depresją. Wykazano, że niedobór tego składnika zazwyczaj występuje u osób żyjących intensywnie oraz w nadmiernym stresie. Często wiąże się to z niedoborem cennych składników odżywczych w codziennej diecie i negatywnym oddziaływaniem stresu na cały organizm.

Objawy niedoboru l-tryptofanu to:

  • apatia
  • zmienność nastroju
  • problemy z zasypianiem
  • spadek jakości snu
  • obniżenie nastroju
  • nadmierne wypadanie i osłabienie włosów
  • niedokrwistość (anemia)

Niestety objawy mogą być niespecyficzne, przez co często są mylnie interpretowane.

Tryptofan – nadmiar

Dawkowanie tego aminokwasu wynosi od 3,5-6 mg na kilogram ciała, a jego nadmiar w organizmie występuje stosunkowo rzadko (znacznie częściej odnotowuje się niedobory l-tryptofanu). Skutki uboczne, które pojawiają się przy nadmiarze, to:

  • bóle głowy
  • wymioty
  • nudności
  • oraz dolegliwości ze strony wątroby

Tryptofan – przeciwwskazania

Niektóre osoby nie powinny suplementować l-tryptofanu. Przeciwwskazania to przede wszystkim marskość wątroby i nadwrażliwość na składniki dodatkowe występujące w konkretnym suplemencie diety.

Poza tym tryptofan kategorycznie nie powinien być łączony z lekami z grupy inhibitorów MAO czyli monoaminooksygenazy. Tego typu preparaty stosuje się w leczeniu depresji. Ich rolą jest hamowanie rozkładu neuroprzekaźników, w tym serotoniny. Jednoczesne stosowanie inhibitorów MAO z tryptofanem może skutkować zespołem serotoninowym, który zagraża zdrowiu i życiu pacjenta. Objawami tego zespołu są halucynacje, przegrzanie ciała, sztywność i drżenie mięśni, silny ból głowy, wzmożona potliwość oraz podwyższone ciśnienie krwi.

Źródła pokarmowe

Tryptofan doskonałe wchłania się z przewodu pokarmowego. Znajduje się w produktach zawierających białko zarówno roślinne, jak i zwierzęce. Jego największa zawartość występuje w pestkach słonecznika, pestkach dyni, siemieniu lnianym, nasionach chia, spirulinie, nasionach sezamu, bananach, kakao, produktach sojowych, jajkach, mięsie, twarogu chudym, tuńczyku, łososiu i serze żółtym.

Koszyk
Do darmowej dostawy zostało Tobie
GRATULACJE MASZ DARMOWĄ DOSTAWĘ
Z wliczonym podatkiem. Koszt wysyłki obliczony przy kasie.
Formy płatności:
  • Apple Pay
  • Mastercard
  • PayPal
  • Visa
  • Przelewy24
  • blik
  • Visa
  • Mastercard
  • płatność za pobraniem
Formy dostawy:
  • DHL
  • InPost

Koszyk
Twój koszyk

Twój koszyk jest obecnie pusty.

Kontynuuj zakupy