🚚 Wysyłka w 24 H. Darmowa dostawa od 300 zł. 🚚 Wysyłka w 24 H. Darmowa dostawa od 300 zł.
W jaki sposób jelita wpływają na nastrój i poziomy energii?

W jaki sposób jelita wpływają na nastrój i poziomy energii?

Za co odpowiedzialne są bakterie w jelitach?

Bakterie w jelitach są odpowiedzialne za rozkładanie błonnika roślinnego z pożywienia na drodze fermentacji. Proces ten jest źródłem energii nie tylko dla bakterii jelitowych, ale także dla człowieka oraz umożliwia mu przyswajanie z żywności ważnych składników odżywczych, takich jak witaminy K i B (1).

Witamina K jest niezwykle ważna dla prawidłowego krzepnięcia krwi. Witaminy z grupy B to zróżnicowana grupa witamin rozpuszczalnych w wodzie, które odgrywają ważną rolę w metabolizmie (2), pomagając nam uwalniać energię z pożywienia, a także utrzymywać zdrową skórę i prawidłowo działający układ nerwowy.

Bakterie jelitowe są bardzo istotne dla pracy mózgu, a w szczególności mają wpływ na nastrój.

Szacuje się, że w przewodzie pokarmowym znajduje się ogromna większość (ok. 95%) serotoniny obecnej w organizmie człowieka (3). Jest to jeden z głównych powodów, dla których dobre bakterie w jelitach i zdrowie tego narządu mogą być naprawdę ważne dla utrzymania dobrego samopoczucia.

Serotonina jest neuroprzekaźnikiem, co oznacza, że ​​pomaga mózgowi przekazywać informacje z jednej części mózgu do innych jego części. Czasami nazywa się ją „hormonem szczęścia”, ponieważ przyczynia się do uczucia szczęścia i pozytywnego nastroju. Jej brak może doprowadzić do depresji, bezsenności i innych problemów psychicznych. Serotonina powstaje w wyniku rozkładu tryptofanu, aminokwasu egzogennego, czyli takiego, który musi być dostarczony z pożywieniem. Dobrymi źródłami tryptofanu są produkty bogate w białko, jak chude mięsa, ryby, żółty i biały ser, mleko, produkty sojowe, nasiona roślin strączkowych, pestki dyni, jajka.

Ponadto niedawno odkryto, że mózg i jelita są połączone tzw. „osią jelita-mózg”. Naukowcy znajdują coraz więcej dowodów na to, jak ważne jest to połączenie w kontrolowaniu nastroju, a także utrzymywaniu prawidłowego funkcjonowania mózgu.

Jak działa oś jelita-mózg?

Jak wskazuje nazwa, oś jelita-mózg jest dwukierunkowym połączeniem między jelitami a mózgiem. Mózg może wysyłać sygnały do ​​jelit, aby regulować ich ruchliwość, trawienie i wchłanianie. Jelita i związane z nimi mikroorganizmy (czyli dobre i złe bakterie w jelitach) wpływają na neuroprzekaźniki w mózgu - wykazano, że ma to wpływ na poziom stresu i lęku, nastrój i zachowanie (4).

Podstawową zasadą jest to, że zdrowa mikroflora to zróżnicowana mikroflora. Na powierzchni naszego ciała oraz w jego wnętrzu żyje wiele różnych drobnoustrojów. Tylko w jelicie grubym, które ma ok. dwa metry długości, znajduje się ok. 4 tysięcy różnych gatunków bakterii jelitowych.

 

Jak możesz zwiększyć różnorodność gatunków drobnoustrojów w jelitach?

Bakterie w jelicie czerpią energię z naszego jedzenia. Największym błędem żywieniowym w krajach rozwiniętych jest nadużywanie węglowodanów prostych – czyli cukrów, oraz produktów zwierzęcych. Najnowsze badania wykazują, że w wyniku niskobłonnikowej diety, czyli braku owoców, warzyw i nasion, nasza flora jelitowa zmienia się – zaczynają dominować złe bakterie jelitowe sprzyjające otyłości i zaparciom, wzdęciom i stanom zapalnym jelit. Gdy jemy dużo węglowodanów prostych, przyjazne mikroby giną, a złe rosną w siłę.

Nasze dobre bakterie jelitowe są szczęśliwe, gdy otrzymują cukry złożone oraz błonnik, które rozkładane są w jelicie grubym.

Odbudowanie flory bakteryjnej w jelitach nie musi być trudne. Szczególnie wskazane są produkty zawierające bakterie kwasu mlekowego, czyli Lactobacillus. Chodzi tutaj m.in. o produkty mleczne typu jogurt, maślanka, kefir, naturalne jogurty, kiszonki, czy zsiadłe mleko.

Bakterie w jelicie potrzebują bowiem tzw. prebiotyków, czyli substancji, które stymulują rozwój i zwiększają aktywność prawidłowej flory jelitowej, jak inulina, laktuloza czy colostrum. Właśnie z tego względu jak najczęściej powinno się jeść produkty naturalnie fermentowane.

Colostrum wspiera rozwój dobrych bakterii jelitowych

Colostrum ma właściwości prebiotyczne, dlatego skutecznie wspiera rozwój dobrych bakterii jelitowych. Składniki siary bydlęcej zwiększają też odporność organizmu, poprawiając szczelność bariery jelitowej. Szczególną rolę w tym procesie odgrywają bioaktywne składniki siary takie jak laktoferyna, laktoalbuminy czy lizozym.

Colostrum wywiera więc istotny wpływ na skład flory bakteryjnej jelit i panujące tam pH. Wspiera również regenerację, niwelowanie stanów zapalnych i gojenie się tkanek.

Dlatego jeśli chcesz przywrócić lub utrzymać prawidłowe funkcje mikrobioty, zwiększając ilość korzystnych bakterii jelitowych, możesz sięgnąć po sprawdzony suplement diety z colostrum. Najlepsze efekty osiągniesz w przypadku naturalnej siary pobieranej maksymalnie do 2 godzin po porodzie, która nie zawiera zbędnych, sztucznych dodatków i konserwantów.

Referencje:

1. LeBlanc, J.G., Milani, C., de Giori, G.S., Sesma, F., van Sinderen, D. and Ventura, M., 2013. Bacteria as vitamin suppliers to their host: a gut microbiota perspective. Current opinion in biotechnology, 24(2), pp.160-168.

2. Huskisson, E., Maggini, S. and Ruf, M., 2007. The role of vitamins and minerals in energy metabolism and well-being. Journal of international medical research, 35(3), pp.277-289.

3. Kim, D.Y. and Camilleri, M., 2000. Serotonin: a mediator of the brain–gut connection. The American journal of gastroenterology, 95(10), p.2698.

4. Foster, J.A. and Neufeld, K.A.M., 2013. Gut–brain axis: how the microbiome influences anxiety and depression. Trends in neurosciences, 36(5), pp.305-312.

 

Bakterie obecne w jelitach są odpowiedzialne za rozkładanie błonnika roślinnego z pożywienia na drodze fermentacji. Proces ten jest źródłem energii nie tylko dla bakterii jelitowych, ale także dla człowieka oraz umożliwia mu przyswajanie z żywności ważnych składników odżywczych, takich jak witaminy K i B (1).
Koszyk
Do darmowej dostawy zostało Tobie
GRATULACJE MASZ DARMOWĄ DOSTAWĘ
Z wliczonym podatkiem. Koszt wysyłki obliczony przy kasie.
Formy płatności:
  • Apple Pay
  • Google Pay
  • PayPal
  • Przelewy24
  • blik
  • Visa
  • Mastercard
  • płatność za pobraniem
Formy dostawy:
  • DHL
  • InPost

Koszyk
Twój koszyk

Twój koszyk jest obecnie pusty.

Kontynuuj zakupy